tisdag 18 februari 2014

Bilder från Ukraina 31: Att inse att regimen är kriminell och inte går att förhandla med.


I förmiddags hördes plötsligt talkörer på vår annars lugna gata. Från balkongen såg jag hur trottoaren vid den polska ambassaden fyllts av demonstranter. Av ropen om att hålla tassarna borta från Ukraina, förstod jag att det rörde sig om regeringens betalda demonstranter, denna gång såg det dock inte ut som Titusjki som jag dokumenterat förut just vid denna ambassad. Denna gång tycktes det mest vara äldre damer som fick ett välbehövligt tillskott till pensionen. Det kan man ju skämta om, men faktum är att pensionerna är så låga här att man kan förstå att man tar alla chanser till ett tillskott. 

Lite märkligt dock att man gjort sig besväret att spela upp denna teater en dag som denna då stora skaror demonstranter begivit sig mot parlamentet som denna dag skulle behandla en eventuell återgång till den konstitution som gällde innan presidenten fick stärkt makt. 


Rapporter hade redan kommit om att det var oroligt vid parlamentet då kravallpolisen hindrade demonstranterna från att komma fram.



Nere på Maidan var många samlade, och röken syntes över den stadsdel där parlamentet ligger. Det rapporterades också om att två kvinnor träffats av gummikulor, varav en var mer allvarligt skadad. Vidare hade prickskyttar synts på flera tak. 
Jag hade ingen lust att hamna mitt i bråken så jag gick en omväg för att komma lite närmare, men inte för nära.



På vägen passerade jag grupper av Titusjki, regeringens betalda bråkmakare. De hade idag fått agera stödtrupp och kasta sten mot demonstranter. De jag såg verkade dock mest stå och hänga i väntan på nästa order. 




Femhundra meter längre bort höll demonstranterna till. Jag höll mig en bit ifrån den gata där stridigheterna pågick. 



Man höll på med att släpa ihop soptunnor och annat för att bygga barrikader. 



En bekymrad man hade passerat området och fått framrutan krossad, oklart av vem.



Två ambulanser fanns här, och båda var upptagna med att plåstra om skadade. Det rörde sig dock om mindre skador, men fler ambulanser passerade upp mot gatan där stridigheterna pågick.




Gatan är avspärrade med lastbilar, och bakom den står kravallpolis uppradad. Stämningen är aggressiv, och då och då detonerar knallskott med öronbedövande ljud. 


Jag börjar inse att jag nog inte borde vara här, och plötsligt går Berkut till anfall med ett stort antal knallskott, eller distraktionsgranater, eller vad nu termen är. I alla fall så börjar alla springa iväg åt det håll där jag befinner mig, och jag inser att det är hög tid att ta sig härifrån.


Två män springer in genom en grind som de låser efter sig, men öppnar åt mig när jag frågar dem. Det är tydligen någon slags företag, och de visar hur jag kan ta mig ut bakvägen genom att klättra uppför en lerig slänt och ta mig ut genom ett hål i staketet till gatan ovanför. 




Tacksam över att ha kommit undan utan att bli annat än lite lerig beger jag mig ner mot centrum i stället. 


Vid det nyligen övergivna stadshuset väller svart rök upp. Det visar sig att man eldar däck och annat skräp då det tydligen förekommit Titusjki och poliser bakom huset.


Den vanliga vedröken från alla kaminer och tunnor på Maidan och Kresjtjatyk blandas med den svarta stickande brandröken.


De grindar man öppnade i går användes idag några timmar efter att jag kommit hem av Berkut för att ta sig igenom ända fram till barrikaderna vid själva Maidan. 
Det är tydligt att det inte finns någon kompromissvilja från regimens sida, utan man utnyttjar bara alla eftergifter till att förbereda ett tillslag.
I dag har minst fem människor dödats här i Kiev, förmodligen fler, och hundratals är skadade. Och detta är kanske bara början. Nu har man stängt av tunnelbanan, och begränsat infartstrafiken för att inte folk skall kunna ta sig till Maidan för att hjälpa till att försvara det. 



Om man kunde vara optimistisk igår så är det idag väldigt svårt att se något annat än att Ukraina är på fel väg.
Nu måste omvärlden reagera. Den kriminella regimen här måste isoleras och sanktioner måste införas mot alla de oligarker som är medskyldiga till situationen här. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...